Dzień I projektu ,,Z językiem na plus”
I cóż działo się podczas pierwszego dnia?
- warsztaty teatralno-taneczne z elementami baletu oraz ćwiczenia dykcji, które pozwoliły uczestnikom poznać tajniki pracy aktora i popracować nad głosem oraz ruchem scenicznym;
- układanie mapy Polski ze specjalnych puzzli magnetycznych – nauka przez zabawę, odkrywanie regionów i symboli naszego kraju;
- wspólne tańczenie poloneza – tradycja, która na chwilę przeniosła nas w klimat dawnych balów i polskich obyczajów.
Zwieńczeniem dnia był wykład profesora Jarosława Kiliana poświęcony Balladynie Juliusza Słowackiego. Spotkanie uświetniły poruszające recytacje aktorów Teatru Lalka, które przeniosły wszystkich w świat romantycznych dramatów.
Dzień II projektu „Z językiem na plus”
A cóż działo się podczas drugiego dnia?
Drugi dzień rozpoczął się wykładem prof. Jarosłąwa Kiliana, który ponownie wprowadził uczestników w świat Balladyny. Fragmenty dramatu odczytali aktorzy Teatru Lalka. Potem były warsztaty, pełne zabawy i nauki: od układania regionalnych symboli na mapie Polski po teatr cieni i kalambury językowe. Nie zabrakło także kreatywnych wyzwań – każdy uczestnik wymyślał swoje własne, unikalne słowo w języku polskim!
Najmłodsze dzieci zachwyciły się przygodami Pyzy (z Pyzy na polskich drogach Hanny Januszewskiej) i wiewiórki Nasturcji, które wprowadziły widzów w magiczny świat teatru lalek. Uczestnicy uczyli się technik teatralnych, a na koniec stworzyli własne lalki Pyzy – wyjątkową pamiątkę tych zajęć.
Każda grupa miała okazję uczyć się przez zabawę, odkrywać polską kulturę i rozwijać swoje zdolności artystyczne. Takie dni pokazują, jak piękne jest budowanie wspólnoty wokół języka i tradycji!
Dzień III projektu „Z językiem na plus”
Cóż działo się podczas dnia trzeciego?
Dzień rozpoczął się wykładem prof. Jarosława Kiliana, który wprowadził uczestników w świat Dziadów Adama Mickiewicza. Podczas zajęć uczestnicy mieli wyjątkową okazję zobaczyć wersję reżyserską spektaklu Dziady wyreżyserowanego przez profesora Kiliana. Pokaz pozwolił uczestnikom lepiej zrozumieć znaczenie tego dzieła oraz poznać piękno polskiego teatru.
Następnie odbyły się warsztaty, w których młodzież poznawała historie inspirowane polskimi legendami, oraz wspólne odkrywanie mapy Polski poprzez jej regionalne symbole i historię pozwoliły uczestnikom pogłębić wiedzę w angażujący sposób. Tancerze zaprezentowali uczniom podstawy wszystkich polskich tańców narodowych: kujawiaka, krakowiaka, mazura oraz poloneza, który trzykrotnie tego dnia ubarwił pięknym korowodem korytarze gimnazjum.
Projekt Z językiem na plus oficjalnie dobiegł końca, ale jego efekty pozostaną z nami na długo. Wspólnie nie tylko poznawaliśmy meandry języka polskiego i odkrywaliśmy jego piękno, ale również budowaliśmy mosty międzykulturowe i wzmacnialiśmy więzi w polskiej społeczności na Litwie.
Każdy uczestnik projektu Z językiem na plus otrzymał specjalnie przygotowany pakiet edukacyjny. We środku znalazły się unikalne materiały, które mogą pomóc w dalszym rozwijaniu umiejętności językowych oraz zachęcać do kreatywnej nauki.
Projekt dofinansowano przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.