Przejdź do głównej zawartości strony

Sukienka powstała w 1981 r., z okazji przypadającego w 1982 r. 600-lecia obecności cudownego obrazu w jasnogórskim klasztorze. Wykonano ją z 410 drogocennych kamieni, wśród których dominują korale i perły, oraz z biżuterii, składanej jako wota od XVII w. Krawędzie sukienki obszyto fragmentami łańcuszków i naszyjników z pereł – tworzą one pasy imitujące fałdy płaszcza. Autorką sukienki jest karmelitanka, s. Genowefa Barbara Rawa OCarm.

Jedna ze stref ekspozycji Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego nosi nazwę MAMO!, wskazującą na bliską i bardzo serdeczną relację patronów Muzeum z Maryją, Matką Bożą. Jan Paweł II i prymas Stefan Wyszyński, osieroceni w dzieciństwie przez matki, w sposób szczególny umiłowali sobie Czarną Madonnę z Jasnej Góry, do której pielgrzymowali wielokrotnie w najważniejszych momentach życia i posługi Kościołowi.

„Jasna Góra jest sanktuarium Narodu. Trzeba przykładać ucho do tego świętego miejsca, aby czuć, jak bije serce narodu w Sercu Matki… Przyzwyczaili się Polacy wszystkie, niezliczone sprawy swojego życia, różne jego momenty ważne, rozstrzygające, chwile odpowiedzialne, jak wybór drogi życiowej czy powołania, jak narodziny dziecka, jak matura czyli egzamin dojrzałości, jak tyle innych… wiązać z tym miejscem, z tym sanktuarium. Przyzwyczaili się ze wszystkim przychodzić na Jasną Górę, aby mówić o wszystkim swojej Matce — Tej, która tutaj nie tylko ma swój Obraz, swój Wizerunek, jeden z najbardziej znanych i najbardziej czczonych na całym świecie, ale która tutaj w jakiś szczególny sposób jest. Jest obecna”mówił Jan Paweł II w homilii podczas Mszy Świętej na szczycie Jasnej Góry 4 czerwca 1979 r.

Moc modlitwy przed obrazem Jasnogórskiej Madonny docenił prof. George Weigel, który w swojej książce Ostateczna rewolucja przypisał trwaniu Jana Pawła II przed cudownym wizerunkiem Matki Bożej Częstochowskiej ważną rolę w demontażu porządku pojałtańskiego: „To, co Lenin rozpoczął 16 kwietnia 1917 r. na Dworcu Fińskim w Piotrogrodzie i to, co Stalin uznał za zagwarantowane na konferencji w Jałcie w lutym 1945 r., a Breżniew w brutalny sposób potwierdził, dokonując inwazji na Czechosłowację i ujarzmiając ją w 1968 r. – to wszystko Jan Paweł II zaczął demontować 4 czerwca 1979 r. w częstochowskim klasztorze na Jasnej Górze, świątyni Czarnej Madonny, Królowej Polski”.

W pierwszych wiekach obecności na Jasnej Górze cudowny obraz Matki Bożej był przyozdabiany drogocennymi wotami, zawieszanymi bezpośrednio na desce, a także pokrywany złotą i srebrną blachą z ornamentami oraz koronami. Zwyczaj przyozdabiania obrazu drogocennymi sukienkami sięga II połowy XVII w. Wykonane są one z cennych tkanin, haftowane złotem i przyozdabiane klejnotami.

Obecnie istnieje dziesięć sukienek Jasnogórskiej Madonny, w tym koralowo-perłowa „sukienka sześćsetlecia”, wystawiana na ekspozycji Mt 5,14 przez ostatnich 6 lat i zawsze wzbudzająca zachwyt zwiedzających. Sukienkę z Jasnej Góry będzie można podziwiać jeszcze tylko do 7 grudnia.

Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego jest niezwykle wdzięczne OO. Paulinom za dar depozytu tego niezwykłego eksponatu. Tymczasem, choć opuszcza nas sukienka, w strefie MAMO! wciąż pozostaje Matka Boża Częstochowska w niemal doskonałej kopii Jasnogórskiej Ikony – dzieło uznanej malarki Doroty Zemły.

Joanna Olendzka (Mt 5,14)

Obraz Główny:
fot. Mt 5,14/P. Prusik-Gawryszewska
Obraz Główny:
fot. Mt 5,14/P. Prusik-Gawryszewska
Obraz Główny:
fot. Mt 5,14/J. Kucharczyk
Obraz Główny:
Obraz Główny:
Obraz Główny: